SLI-skrift 2006:1
Geografiska Ursprungsbeteckningar och landsbygdsutveckling i EU
Författare:
Carina Folkesson 
Hur får man bra betalt för kvalitetsproduktion? Det finns knappast någon
producent som inte har ställt sig den frågan. I Sverige har man traditionellt
förlitat sig på varumärken för att kommunicera en varas egenskaper. På
senare år har även de svenska produkternas positiva egenskaper (så kallade
mervärden) framhållits, som ett sätt att få ett bättre pris. I andra länder, främst
i Sydeuropa, har varors geografiska ursprung spelat en viktig roll i
marknadsföringen. Varor som har sitt ursprung i ett visst territorium och vars
egenskaper, rykte eller andra egenskaper kan hänföras till detta territorium
har skyddats med Geografisk Ursprungsbeteckning (GU).
Intresset i Sverige för GU har varit klent. Bara fyra produkter har hittills
registrerats. Är GU värt ett större engagemang i Sverige? I denna skrift
analyseras erfarenheterna med GU i andra länder med hjälp av fallstudier.
Skriften är ett resultat av ett samarbete mellan SLI och Ekonomihögskolan vid
Lunds universitet. Grunden utgörs av en magisteruppsats. SLI har bekostat en
bearbetning av uppsatsen och en översättning till svenska. Författaren har
även erhållit ett resebidrag från LRF, vilket möjliggjort de resor som var en
förutsättning för analyserna.
|
Liknande publikationer
Författare:
Carina Folkesson