AgriFood Policy Brief 2018:3

Påverkar egna märkesvaror priserna på livsmedel?


Författare: Christian Jörgensen 


Egna märkesvaror (EMV) är en växande trend på den svenska livsmedelsmarknaden och återfinns numera i alla dagligvarukedjor. EMV kan sänka kostnader för att marknadsföra och tillverka en vara, men förändrar också konkurrenssituationen på marknaden. I den här studien analyserar vi hur butikspriser på ledande varumärken påverkas av att dagligvarukedjorna tillhandahåller EMV. Studien finner att:

  • Priset på ledande varumärken sänks oavsett om butikerna säljer EMV-varianter eller inte.
  • Prissänkningen blir något mindre när en butik faktiskt väljer att sälja EMV-varianter.
  • EMV stärker därför dagligvarukedjornas marknadsmakt samtidigt som de ger konsumenterna lägre priser.

Resultaten i denna Policy Brief baseras på AgriFood Working Paper 2018:2, Splitting the Price Effect of Private Labels – The Case of a Swedish Metropolitan Area


Liknande publikationer


2024-10-25
AgriFood-Rapport 2024:3
Behovet av ett proteinskifte - ett samhällsekonomiskt perspektiv
2024-04-16
AgriFood Fokus 2024:1
Att främja transformativ innovation i livsmedelssektorn
    Författare:
  • Per-Anders Langendahl 
  • Richard Ferguson 
2023-12-15
AgriFood Fokus 2023:11
Hur kan Sverige öka livsmedelsexporten?

Författare:

Bild på medarbetare: Christian Jörgensen. Foto.
Christian Jörgensen