Hur påverkar EMV konsumenterna och livsmedelskedjan?

En allt större andel av livsmedelsförsäljningen består av dagligvaruhandelns egna märkesvaror (EMV). När EMV- segmentet tar en allt större plats riskerar svensk livsmedelsindustri att förlora marginaler och volymer, vilket i sin tur påverkar jordbrukaren. För konsumenten kan lägre marginaler i livsmedelsindustrin sänka matpriserna. Samtidigt finns det farhågor för att EMV hämmar konkurrensen på dagligvarumarknaden och lämnar konsumenten med färre varor att välja på.

I detta projekt belyser vi EMV:s utveckling under senare år och diskuterar hur den kan påverka jordbrukaren, industrin, handeln och konsumenten. Projektet beräknas vara klart under hösten 2025.

Beställ publikationer

Många av AgriFoods och gamla SLI:s publikationer kan beställas kostnadsfritt och med fri leverans.

Länk till samtliga beställningsbara publikationer

Prenumerera på nyheter

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på våra nyheter. Det finns två alternativ:

Via epost

Via RSS

Din beställning

Se din varukorg