Hur påverkar EMV konsumenterna och livsmedelskedjan?

En allt större andel av livsmedelsförsäljningen består av dagligvaruhandelns egna märkesvaror (EMV). När EMV- segmentet tar en allt större plats riskerar svensk livsmedelsindustri att förlora marginaler och volymer, vilket i sin tur påverkar jordbrukaren. För konsumenten kan lägre marginaler i livsmedelsindustrin sänka matpriserna. Samtidigt finns det farhågor för att EMV hämmar konkurrensen på dagligvarumarknaden och lämnar konsumenten med färre varor att välja på.

I detta projekt belyser vi EMV:s utveckling under senare år och diskuterar hur den kan påverka jordbrukaren, industrin, handeln och konsumenten. Projektet beräknas vara klart under början av år 2025.

Beställ publikationer

Många av AgriFoods och gamla SLI:s publikationer kan beställas kostnadsfritt och med fri leverans.

Länk till samtliga beställningsbara publikationer

Prenumerera på nyheter

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på våra nyheter. Det finns två alternativ:

Via epost

Via RSS

Din beställning

Se din varukorg