Missförhållanden i samband med transport av djur, liksom djurplågeri
  och andra rena lagbrott, har lett till att ordet ”djurtransporter” har blivit
  mycket negativt laddat. Men är djurtransporter i sig något negativt? Om
  människan håller djur för rekreations- och tävlingsändamål är det naturligt
  att vi ibland behöver förflytta dem längre sträckor. Och, om vi accepterar
  att djur föds upp för produktion av kött och andra livsmedel är det
självklart att djur måste utstå åtminstone en transport – till slakt.
Men, det kanske finns andra skäl till att djur transporteras – andra skäl
  än de normala och självklara? Kanske det finns stöd och politiska åtgärder
  som indirekt och oavsiktligt stimulerar att djur transporteras i onödan,
  eller onödigt långt. Det kanske är en sidoeffekt som är acceptabel
  för att nå andra angelägna mål. Men det kan också vara en effekt som
  inte vägdes in när åtgärden beslutades, som kanske gör att åtgärden – i
  sitt ursprungliga syfte – inte var värd sitt pris, på grund av ökade djurtransporter.
Om vissa transporter av djur måste accepteras, som en del av modern
  djurhållning – finns det överdrivna ekonomiska incitament som ger
  onödiga transporter? Är incitamenten en effekt av normala marknadskrafter?
  Huvudfrågan för denna rapport är vad som driver fram djurtransporter.
Uppmärksamheten på djurs villkor har ökat generellt i Sverige, men särskilt
  för just transporter av djur. Vi analyserar i studien om utvecklingen
  av transporterna av djur är anmärkningsvärd och om den ökade uppmärksamheten
  går hand i hand med en ökad omfattning på transporterna.
  Den andra centrala frågan i rapporten är alltså hur djurtransporterna
  har utvecklats i Sverige - utvecklingen under den senaste tioårsperioden
  analyseras.