Ekologisk produktion av jordbruksprodukter har ökat stadigt de senaste 10 åren.
  Statsmakterna visade tidigt intresse för produktionen och olika typer av stöd
  lämnas för att stimulera och utveckla den. Utvecklingen av marknaden för konsumentprodukter,
  såsom produktutveckling, har skett med viss fördröjning. De senaste
  fem åren har dock antalet ekologiska produktvarianter av livsmedel nästan
  tiofaldigats.
Intresset har hittills varit fokuserat på jordbruket. Det är här uppmärksamheten
  från samhället har legat, varför kunskapen om de senare leden och om konsumenternas
  efterfrågan är betydligt mindre, t.ex. om vad som avgör om konsumenter
  väljer ekologiskt och om konsumenternas priskänslighet. Eftersom marknaden är
  förhållandevis ny och liten är underlaget för undersökningar av konsumenternas
  agerande begränsat. De flesta svenska undersökningarna är därför attitydundersökningar.
Föreliggande studie utgår från material från butiker och från hushålls
  verkliga inköp. Studier av faktiska inköp är angelägna då attityder inte alltid omsätts
  i faktiskt handlande. Även om tillgängligt underlag har haft andra syften
  och därför är begränsat när det gäller uppgifter om ekologiska produkter, ger det
  en bild utifrån konsumenternas verkliga agerande. Studien är i detta avseende
  den första i sitt slag om svenska konsumenter och ekologiska livsmedel.