AgriFood-Policy Brief 2013:1

Traktor till salu - fungerar den gemensamma marknaden?


Författare: Christian Jörgensen  Morten Persson 


Att köpa en traktor är en stor investering för lantbrukare. Om distributionen av traktorer underlättas ökar konkurrensen och priset sänks. Syftet med den här studien är att undersöka i vilken utsträckning marknaden för traktorer kan betecknas som gemensam i EU. Slutsatserna är att:

  • Prisskillnaderna mellan olika länder är ibland så stora att de indikerar att producenter kan sätta olika priser på olika marknader. Prisskillnaderna är dock mindre än på många andra internationella varumarknader.
  • Transportkostnader mellan länder orsakar prisskillnader i storleksordningen sex procent av försäljningspriset.
  • Priset beror också i stor utsträckning på vilken förhandlingsposition den enskilda köparen har.

Liknande publikationer


2020-03-06
AgriFood Rapport 2020:1
Naturbetesmarkens framtid – en fråga om lönsamhet
    Författare:
  • Cecilia Larsson 
  • Niklas Boke Olén 
  • Mark Brady 
2020-02-27
AgriFood Fokus 2020:1
Transport av stallgödsel – lärdomar från Nederländerna och Danmark
2020-02-11
AgriFood-Policy Brief 2020:2
Övergödning i Östersjön – åtgärder som fungerar

Författare:


Christian Jörgensen

Morten Persson