AgriFood-Policy Brief 2013:1

Traktor till salu - fungerar den gemensamma marknaden?


Författare: Christian Jörgensen  Morten Persson 


Att köpa en traktor är en stor investering för lantbrukare. Om distributionen av traktorer underlättas ökar konkurrensen och priset sänks. Syftet med den här studien är att undersöka i vilken utsträckning marknaden för traktorer kan betecknas som gemensam i EU. Slutsatserna är att:

  • Prisskillnaderna mellan olika länder är ibland så stora att de indikerar att producenter kan sätta olika priser på olika marknader. Prisskillnaderna är dock mindre än på många andra internationella varumarknader.
  • Transportkostnader mellan länder orsakar prisskillnader i storleksordningen sex procent av försäljningspriset.
  • Priset beror också i stor utsträckning på vilken förhandlingsposition den enskilda köparen har.

Liknande publikationer


2024-06-18
AgriFood-Policy Brief 2024:1
Hur påverkar en skatt på antibiotika EU:s djurproduktion?
2024-06-11
AgriFood Fokus 2024:2
Konkurrenskraft inom svensk jordbruksproduktion
2023-11-03
AgriFood Rapport 2023:4
Skötsel av naturbetesmarker - hur upplever lantbrukare de krav som ställs?

Författare:

Bild på medarbetare: Christian Jörgensen. Foto.
Christian Jörgensen

Morten Persson