Ekologisk produktion av jordbruksprodukter har ökat stadigt de senaste 10 åren.
Statsmakterna visade tidigt intresse för produktionen och olika typer av stöd
lämnas för att stimulera och utveckla den. Utvecklingen av marknaden för konsumentprodukter,
såsom produktutveckling, har skett med viss fördröjning. De senaste
fem åren har dock antalet ekologiska produktvarianter av livsmedel nästan
tiofaldigats.
Intresset har hittills varit fokuserat på jordbruket. Det är här uppmärksamheten
från samhället har legat, varför kunskapen om de senare leden och om konsumenternas
efterfrågan är betydligt mindre, t.ex. om vad som avgör om konsumenter
väljer ekologiskt och om konsumenternas priskänslighet. Eftersom marknaden är
förhållandevis ny och liten är underlaget för undersökningar av konsumenternas
agerande begränsat. De flesta svenska undersökningarna är därför attitydundersökningar.
Föreliggande studie utgår från material från butiker och från hushålls
verkliga inköp. Studier av faktiska inköp är angelägna då attityder inte alltid omsätts
i faktiskt handlande. Även om tillgängligt underlag har haft andra syften
och därför är begränsat när det gäller uppgifter om ekologiska produkter, ger det
en bild utifrån konsumenternas verkliga agerande. Studien är i detta avseende
den första i sitt slag om svenska konsumenter och ekologiska livsmedel.