AgriFood Fokus 2016:1

Ursprungsinformation om mat på restaurang

Information om vilket land maten kommer ifrån finns i allt större utsträckning i livsmedelsbutiken men för restauranger finns det inget krav att informera gästerna om matens ursprung. Vår analys visar att restaurangbesökares efterfrågan av ursprungsinformation är begränsad och främst gäller kött.

Vår slutsats är att det bör vara frivilligt, snarare än tvingande, för restauranger att tillhandahålla ursprungsinformation. Ett problem som framkommer är att konsumenternas förståelse av den befintliga obligatoriska ursprungsmärkningen av livsmedel är låg. En anledning kan vara att lagstiftningen är komplex och att ursprungskriterierna omfattar flera led av produktionskedjan.


Liknande publikationer


Namn på publikation Författare
2019-03-06
AgriFood-Policy Brief 2019:4
Lönar sig det svenska kontrollprogrammet för salmonella?
2019-01-25
AgriFood Policy Brief 2019:2
Är certifierade livsmedel lättare att exportera?
2018-04-27
AgriFood Policy Brief 2018:3
Påverkar egna märkesvaror priserna på livsmedel?