AgriFood Fokus 2016:1

Ursprungsinformation om mat på restaurang

Information om vilket land maten kommer ifrån finns i allt större utsträckning i livsmedelsbutiken men för restauranger finns det inget krav att informera gästerna om matens ursprung. Vår analys visar att restaurangbesökares efterfrågan av ursprungsinformation är begränsad och främst gäller kött.

Vår slutsats är att det bör vara frivilligt, snarare än tvingande, för restauranger att tillhandahålla ursprungsinformation. Ett problem som framkommer är att konsumenternas förståelse av den befintliga obligatoriska ursprungsmärkningen av livsmedel är låg. En anledning kan vara att lagstiftningen är komplex och att ursprungskriterierna omfattar flera led av produktionskedjan.


Liknande publikationer


2025-05-28
AgriFood Fokus 2025:4
Nya tullar i USA - hur påverkas Sveriges handel med jordbruksvaror och livsmedel?
2024-10-25
AgriFood-Rapport 2024:3
Behovet av ett proteinskifte - ett samhällsekonomiskt perspektiv
2024-04-16
AgriFood Fokus 2024:1
Att främja transformativ innovation i livsmedelssektorn
    Författare:
  • Per-Anders Langendahl 
  • Richard Ferguson