Under 2022 och 2023 ökade livsmedelspriserna kraftigt. Totalt ökade livsmedelspriserna med 25 procent. Samtidigt steg räntorna och priset på energi. Sammantaget medförde det betydande kostnadsökningar för de svenska hushållen. I denna rapport studerar vi hur prisökningarna har påverkat livsmedelsförsäljningen inom detaljhandeln och kostintaget på befolkningsnivå.
Resultaten visar att hushållen generellt sett valde att substituera till billigare produkter samt att försäljningsvolymen minskade under perioden med kraftigt stigande priser. Störst förändring visade försäljningen av färsk fisk, men även konsumtionen av frysta vegetariska produkter minskade förhållandevis mycket. Försäljningen av frukt och grönsaker minskade med 15 respektive 11 procent, i förhållande till försäljningen i slutet av 2021. Däremot ökade konsumtionen av fläskfärs och läsk.
Näringsmässigt medförde den minskade volymförsäljningen av livsmedel i detaljhandeln att intaget av energi, fett, kostfiber, frukt och grönsaker minskade. Störst förändring i volymkonsumtion och näringsintag hade hushållen i Stockholms län, medan hushållen i norra Norrland minskade volymkonsumtionen och näringsintaget i lägst utsträckning. Utvecklingen för intaget av frukt och grönsaker var likartad i hela landet.
Det minskade intaget av kostfiber, frukt och grönsaker ledde till en ökad risk för tidigarelagd dödlighet i framför allt hjärt- och kärlsjukdomar samt vissa kostrelaterade cancersjukdomar. Beaktar man även effekten av det minskade energiintaget via minskad övervikt, reduceras emellertid de negativa effekterna på folkhälsan.
Vi har även studerat prissättningen för varor inom produktgrupperna rött kött och mjölk. För dessa varugrupper finner vi att de billigare produkterna inom respektive varugrupp, procentuellt sett, har stigit mer i pris än dyrare alternativ. För dessa varor har vi således haft cheapflation (billighetsinflation). Cheapflation kan ge disparata inflationsnivåer mellan rika och fattiga och på så sätt förstärka ojämlikheter i realinkomstutvecklingen.
Rapporten är skriven till Handelsrådet.