| 
                 AgriFood-Rapport 2011:5 
                
                    Lantbrukskooperativa företag – deras betydelse för konkurrensen inom livsmedelskedjan
                
                 
                
                     
                    
                Författare: 
                
            
           Jerker Nilsson 
           
           
                     
                     
          
                Konkurrenssituationen i livsmedelskedjan har uppmärksammats av både EU-kommissionen och Jordbruksdepartementet. Det finns en oro för att en allt för koncentrerad marknadsstruktur kan vara negativ för jordbruket i form av lägre avräkningspriser och för konsumenterna i form av färre valmöjligheter och högre priser i butik. Regeringen har därför gett Konkurrensverket i uppdrag att genomföra en granskning av konkurrensen i hela livsmedelskedjan, d.v.s. från jordbruket till och med butiken. Konkurrensverket har i sin tur gett AgriFood Economics Centre i uppdrag att bistå verket i arbetet.  Uppdraget till AgriFood består av fyra delprojekt, och detta Working Paper är kopplat till det fjärde av dessa:  - ”Konkurrens och makt i den svenska livsmedelskedjan” beskriver den strukturella utvecklingen och konkurrenssituationen i kedjan och gör framskrivningar om utvecklingen. En fråga är i vilken grad den ökade koncentrationen i dagligvaruhandeln påverkar maktförhållandet mellan producentled och försäljningsled.(Läs mer)
  Ansvariga: Joakim Gullstrand, Kostas Karantininis, SLU/Köpenhamns universitet och Karin Olofsdotter, Lunds Universitet   - ”Pristransmission inom den svenska livsmedelskedjan” analyserar empiriskt hur förändringar i jordbrukarnas avräkningspriser avspeglas i konsumentpriserna. En intressant fråga är om prishöjningar i producentledet har en tendens att slå igenom i större utsträckning än prissänkningar i försäljningsledet.(Läs mer)
 Ansvariga: Joakim Gullstrand och Morten Persson   - ”Lokalisering och konkurrens inom dagligvarumarknaden” beskriver prisbildningen på butiksnivå.  Här studeras hur olika typer av livsmedelsbutiker konkurrerar med varandra och hur olika kedjor och butikskoncept bildar lokala marknader.(Läs mer)
 Ansvarig: Christian Jörgensen   - ”Den svenska lantbrukskooperationen” studerar den lantbrukskooperativa företagsformens betydelse för konkurrenssituationen inom livsmedelskedjan.
 Ansvarig: Jerker Nilsson, SLU     Konkurrensverket redovisade sitt uppdrag till regeringen i april 2011. 
               
               
             | 
	
         
        
        
                Liknande publikationer
        
                
            
        
        
                
         
        
       
     
    
    
Författare:
        
            
           
                Jerker Nilsson