Under de senaste decennierna har flera internationella rapporter visat på en världsomfattande förlust av biologisk mångfald och funktionella ekosystem. Ett av de
största hoten är förändrad markanvändning. Ett sätt att förebygga och lindra skada
är att arbeta med skadelindringshierarkin och ekologisk kompensation. Enligt
skadelindringshierarki skall exploatören sträva efter att (1) undvika, (2) minimera
och (3) återställa den biologiska mångfalden eller avhjälpa negativ miljöpåverkan
på plats. Därefter kan de eventuellt kvarvarande negativa konsekvenserna (4) kompenseras. Detta sista steg går i Sverige under namnet ekologisk kompensation.
Ekologisk kompensation som idé utvecklades på 1970-talet och har sedan dess
använts och utvecklats av offentliga organisationer och företag runt om i världen.
I Sverige genomförs kompensationsåtgärder antingen med utgångspunkt i miljöbalken eller genom frivilliga åtaganden, oftast i relation till fysisk planering (så
kallad frivillig ekologisk kompensation). Vid den lagstyrda kompensationen står
biologisk mångfald i fokus, medan den frivilliga ekologiska kompensationen också
fokuserar på bevarandet av ekosystemtjänster.
Genom planmonopolet, ansvaret för allmännyttan, samt i flera fall betydande
markinnehav, har svenska kommuner en framträdande roll i arbetet med båda
typerna av ekologisk kompensation. Beroende på hur landets kommuner väljer att
arbeta med ekologisk kompensation i samband fysisk planering kommer utfallet
för skydd av biologisk mångfald och ekosystemtjänster att variera. Denna rapport
fokuserar på kommuners arbete med ekologisk kompensation från två olika vinklar:
användning av ekologisk kompensation i kommunal fysisk planering (del 1) och
hur modeller kan ge stöd för beslut av kompensationsåtgärder (del 2).